Stappen richting een gezonder leven: food&drinks

IMG_20150303_163853
Kleine stapjes richting een gezonder leven, dat willen we allemaal wel toch? Ik heb het idee dat sinds begin 2014 iedereen veel meer bezig is met zijn gezondheid en dat merkte ik ook op verschillende blogs. Ik raakte geïnspireerd en inmiddels ben ik al een jaar bezig met een levensstijl ontwikkelen die voor mij werkt. Door dit jaar heen ben ik verschillende dingen tegen gekomen die toch wel erg handig werken voor mij en deze tips wil ik vandaag met jullie delen! Lezen jullie mee?

Food&drinks

Tip 1 – Skip frisdranken en drink water en thee. Iedereen weet dat frisdrank zo op zijn tijd erg lekker is, maar het is zo slecht voor je. Ik snap dat het moeilijk is om helemaal te stoppen met frisdrank drinken, maar probeer het af te bouwen. Ga van meerdere glazen op een dag, naar 1 glas per dag en daarna misschien maar 1 glas om de dag. Dit scheelt al zoveel in wat je binnen krijgt. Ik dronk altijd heel veel frisdrank en drink het nu misschien 1 of 2 glazen in de week. Als je echt niet zonder frisdrank kan, kan je altijd nog voor een (minder on)gezonde keuze gaan, zoals: Dubbel fris, Groene ijsthee en Crystal Clear.

Tip 2 – Neem altijd een flesje water mee. Het is belangrijk dat we voldoende drinken op een dag. Bij mij schiet drinken er vaak in, omdat ik het of niet bij de hand heb of geen zin heb om op te staan en drinken te halen. Daarom probeer ik tegenwoordig elk moment van de dag een flesje water bij me te dragen, zodat ik kan drinken als ik dorst heb en dit werkt echt. Als je het bij je hebt pak je het veel sneller, dan wanneer je er moeite voor moet doen.

IMG_20150223_194553
Tip 3 – Deel je wensen met je gezin. 
Ik snap dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan, ik vind het ook niet leuk om te zeggen: Jongens ik wil lijnen, ik hoop dat jullie er rekening mee houden. Maar als je omgeving weet dat je probeert op te letten, kom je vaak minder snel in de verleiding. Misschien doen ze zelfs wel met je mee! Je ouders kunnen dan beslissen minder ongezonde dingen in huis te halen en meer gezonde tussendoortjes mee te nemen.

Tip 4 – Drink voordat je gaat eten (of als je honger hebt) een glas water. Ik heb deze tip ooit gehoord in een Youtube filmpje van Blogilates (later meer hierover) en ik vond het zo raar. Het schijnt dus zo te zijn dat als je honger hebt, je maag gewoon leeg is en als je dan water drinkt het de honger stilt. Als je voordat je gaat eten water drinkt is je maag al wat gevuld en eet je minder snel te veel. Je lichaam geeft dan op tijd een teken dat je vol zit en dit is heel erg handig. Het werkt echt!

IMG_20150305_150406
Tip 5 – Eet en drink bewust. 
Ook deze tip is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik heb er wel een handige methode voor. Sinds een week heb ik het Bodieboost boek in huis en hier heb ik erg veel aan. Korte uitleg: Bodieboost is een “dieet” waarbij 5 families centraal staan. Het gaat om koolhydraten, eiwitten, groenten, fruiten en zuivel. Van elke familie mag je twee porties op een dag en in dit boek staan allerlei tips, recepten en ervaringen van anderen. Door Bodieboost ben je heel bewust bezig met de families op een dag waardoor ik minder snel een ongezond tussendoortje pak. Een andere tip om bewust te eten is een afspraak met jezelf maken dat je bijvoorbeeld in het weekend een glas cola mag of een bakje chips, waar je dan al de hele week naar uit kan kijken. “Als ik deze week goed sport en gezond eet mag ik zaterdag een frietje speciaal!” Wedden dat het werkt!

Tip 6 – Probeer als je buiten de deur eet te kiezen voor gezond. Dit is een tip die ik zelf nog maar kort onder de knie heb, maar die ik toch wil delen met jullie. Ik weet dat spareribs of een stuk biefstuk veel verleidelijker klinkt dan een salade, maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Het is vaak iets wat tussen je oren zit: “Ik ben bang dat ik spijt krijg!” Toch denk ik dat je deze mindset eens om moet gooien en toch voor het gezondere moet gaan. Ik ben deze week met mijn klasgenoten gaan eten bij Happy Italy, lees: pizza, pasta, toetjes. Ik had er de pest al in hangen, tot ik erachter kwam dat er een heerlijke salade op het menu stond en ik ben hier ook voor gegaan. De salade was echt voortreffelijk (zie foto bovenaan artikel) en ik ben heel trots op mezelf dat ik deze keus heb gemaakt. Probeer het eens, het voelt zo goed!

IMG_20150305_124322
Tip 7 – Schrijf alles op. Ik ben een schrijver. Ik heb meerdere notitieboekjes voor allerlei doeleinden. Voor mij werkt schrijven heel erg, ik maak lijstjes voor alles en als ik me even down voel schrijf ik het van me af. Met eten werkt dit ook goed. Maak een overzicht met verschillende dagen en zet een blij poppetje bij de dagen dat het goed ging en een sip poppetje bij de dagen dat het minder ging. Als je dan een keer een slechte dag hebt kan je zien dat het niet gelijk alles verpest, 1 sip poppetje weegt echt niet op tegen 10 blije poppetjes! Ook kan je van tevoren plannen wat je gaat eten en bijvoorbeeld je gewicht bijhouden. Voor mij werkt het als ik ergens bij houd hoe het gaat! Koop een notitieboekje dat bij je past en gebruik deze alleen voor je gezondheid. Ik ben benieuwd hoe dit jullie af gaat!

Tip 8 – Neem ook tijd om te genieten! Dit is een van de belangrijkste dingen. We zijn allemaal mensen en we leven niet voor niets. We mogen echt wel een keer genieten van een bakje chips of een glas cola. Als je probeert op je patroon te letten moet je er ook echt iets invoegen waar je naar uit kan kijken, dit is heel erg belangrijk. Anders houden we het simpelweg niet vol. Van een keer friet kom je echt niet aan, net zoals je van een komkommer niet afvalt. Houd dit in je achterhoofd!

Ik hoop dat er voor jullie handige tips bij staan. Mochten jullie nog meer tips weten, let me know! Nieuwe tips zijn altijd welkom. Dit waren allemaal tips over eten en drinken, maar ik heb ook verschillende tips over beweging. Zouden jullie het leuk vinden om ook hier een artikel over te lezen? Let me know!

Liefs, Esther
P.S. Vergeten jullie me niet te volgen via Bloglovin?
preventwhatifs

5 gedachtes over “Stappen richting een gezonder leven: food&drinks

  1. Een vriendin die je steunt en motiveert en gezonde gewoontes aanmoedigd en mee doet helpt ook heel erg. Zo fijn dat wij elkaar kunnen motiveren Esther heeft mij op monenten dat geen zin had om te sporten echt geholpen .

Geef een reactie

