Tips op gebied van sporten!

IMG_20150104_123018
Een tijdje geleden schreef ik een artikel met tips om een gezonder leven te leiden op gebied van voeding. Voeding is de basis, maar sporten is ook heel erg belangrijk. Veel mensen vinden sporten helemaal niet leuk en willen er het liefst zo snel mogelijk vanaf zijn. Toch kan sporten wél heel leuk zijn en sommige stappen richting een gezonder leven zijn veel gemakkelijker dan je denkt. Vandaag deel ik mijn tips op gebied van sporten!

Tip 1 – Vind de sport die het beste bij je past. Heel belangrijk is dat je de sport die je uitoefent oprecht leuk vind, anders is de kans dat je opgeeft veel groter. Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is als je je elke week met heel veel tegenzin naar de sportschool sleept, maar je kan er ook iets leuks van maken. Zo zijn er verschillende sportscholen met een groot aanbod groepslessen. Doe eens een paar proeflessen. Mocht het nou zo zijn dat je helemaal niets leuk vind aan groepslessen in de sportschool, kan het of aan de leraar/lerares liggen (mijn lerares is zó enthousiast dat je er zelf nog enthousiaster door wordt) of het is gewoon echt niets voor jou. Dan heb je nog de optie om te gaan fitnessen, tennissen, voetballen, hardlopen, korfballen, volleyballen enz. Wat ik hiermee wil zeggen? Er is keuze genoeg!

Tip 2 – Blogilates. Ik hoor steeds vaker van mensen om me heen dat ze krachtoefeningen doen via een bepaald schema of een bepaalde app. Ik weet zo’n leuke manier om aan krachtoefeningen te doen, dat ik deze vandaag met jullie ga delen. Namelijk: Blogilates. Cassey (de vrouw achter Blogilates) maakt zelf honderden filmpjes met krachtoefeningen, elke spier wordt getraind. Ze is zelf erg enthousiast en heeft leuke liedjes op de achtergrond. Ook stelt Cassey maandelijks een schema op met haar videos, waar je bijvoorbeeld je buik mee kan trainen maar ook andere lichaamsdelen. Kortom, neem eens een kijkje op het Youtube kanaal van Blogilates. Oh en trouwens, ze heeft ook een app. Hierin is een forum waar je motivatie uit kan halen en er staan verschillende recepten op. Erg leuk om te hebben op je telefoon!

IMG_20150219_144334
Tip 3 – Zoek je motivatie. Wat is jou reden dat je wilt sporten? Wil je afvallen, conditie opbouwen of gewoon even je hoofd leegmaken? Dit is belangrijk om in gedachten te houden tijdens het sporten. Als ik bijvoorbeeld aan het hardlopen ben en ik wil opgeven denk ik aan waarom ik ben begonnen en ik besef dan dat ik er nooit zal komen als ik opgeef. Remember why you started!

Tip 4 – Doe het voor jezelf. Er zijn veel mensen die gaan sporten, omdat iedereen het doet of omdat iemand heeft gezegd dat ze het moeten doen. Maar sporten doe je voor jezelf en voor je eigen gezondheid, voor niemand anders. Dit heeft ook een groot deel te maken met je motivatie. Doe je het voor jezelf heb je intrinsieke motivatie en is de kans veel groter dat je het ook vol zal houden. Dit is dus heel erg belangrijk!

Tip 5 – Stel doelen voor jezelf. Ik denk dat het heel belangrijk is om ergens naar toe te kunnen werken. Of dat nou is in een bepaald aantal kilo’s afvallen in een tijd of een bepaald aantal minuten aan een stuk te kunnen hardlopen, maakt niet uit. Doelen bereiken voelt goed, zorg er dus voor dat de doelen haalbaar zijn anders zal dit zorgen voor frustraties. Je mag grote doelen maken, maar maak ook subdoelen voor jezelf. Dit motiveert je dan weer.

IMG_20150225_145315
Tip 6 – Wandel wandel wandel. 
Dit is voor mij echt een van de fijnste tips. Ik ging altijd met de fiets naar het dorp, naar de bushalte of naar de sportschool. Momenteel ga ik bijna overal te voet heen. Mijn stappenteller maakt overuren en ik vind het gewoon heel fijn. Tijdens het wandelen kan je je hoofd even leegmaken en lekker ontspannen. Ik ben begonnen met bij een bushalte eerder of later uitstappen en dan terug lopen, maar nu loop ik gerust 5/6 km ergens heen. Zorg er wel voor dat je de app Buienalarm op je telefoon hebt staan, op deze manier weet je of je nat of droog aan gaat komen haha. Ik vergis me hier namelijk regelmatig in.

Tip 7 – Maak een schema per maand/week.  Elke zondag bekijk ik in mijn agenda de volgende week. Wanneer heb ik afspraken en wanneer moet ik naar school? Op de tijden dat ik vrij heb plan ik sporten in. Ik heb dan voor mezelf een schema waar ik me ook echt aan wil houden. Dan kan je natuurlijk altijd nog een beetje schuiven, maar je hebt wel een basis. Ik gebruik hiervoor de app Wunderlist. Hier heb ik een aparte map Sporten en vul ik in wat ik op welke dag wil doen. Wat het leukste is aan deze app is dat je het naderhand af kan vinken en er zo’n leuk PLING-geluidje bij zit. Dit voelt echt goed!

Tip 8 – Every workout is better than no workout at all. Ik denk dat dit een van de belangrijkste quotes is die bestaat. Laatst was ik aan het hardlopen en het ging allemaal niet zoals ik wilde. Hier baalde ik gruwelijk van, maar toen dacht ik aan deze quote. Ik ben wel gewoon 5 km van huis geweest en misschien ging het niet zoals ik wilde, ik heb het wel gedaan. Wees niet teleurgesteld als het een keer niet lukt. We zijn allemaal mensen en het is menselijk om ‘fouten’ (voor zover het fouten zijn) te maken.

Zijn het handige tips? En zijn er nog tips die jullie voor mij hebben? Ik hoor het graag!

Liefs, Esther
P.S. Vergeten jullie me niet te volgen via Bloglovin?
preventwhatifs

10 gedachtes over “Tips op gebied van sporten!

  1. Zoals je weet of misschien nog niet gelezen hebt, moet ik er ook aan gaan geloven. Mijn opdracht voor deze 2 weken: een intake-gesprek inplannen bij een sportschool. Pffffff…. geloof me, dat kost me best wat gewenning, maar uiteindelijk zal het me wel goed gaan doen denk ik. Ik doe mijn best om mezelf zover te krijgen dat ik de telefoon pak…

  2. Fijne tips! Ik vind het zelf ook altijd fijn om per week te bekijken wanneer ik ga sporten. En als ik het in mijn agenda zet, dan moet ik wel. (Ik heb zo’n neurotische tic waarbij ik mijn agenda zo netjes mogelijk wil houden en een streep zetten door een activiteit die niet doorgaat / door is gegaan, is natuurlijk niet netjes, hahaha!)

Geef een reactie

