10 hardloop smoezen ontkracht (ook voor jou!)

IMG_20150316_144223
Beginnen met hardlopen, stoppen met hardlopen, beginnen met hardlopen, stoppen met hardlopen. Dat was zo’n beetje mijn leven tot ik in december op vakantie besloot er écht voor te gaan. Ik heb het hardlopen nu opgenomen in mijn week en ik zou echt niet meer zonder willen. Voor mij is het een moment om even alles los te kunnen laten. Maar ook ik heb soms nog wel smoezen in mijn hoofd en deze ga ik vandaag allemaal ontkrachten! Lezen jullie mee?

1. Ik heb geen tijd
Slechtste smoes ever. Voor hardlopen (sporten) maak je tijd. Iedereen heeft beweging nodig dus ook jij. Maak een paar uurtjes per week tijd om lekker te gaan hardlopen. Ik heb het al meerdere keren aan gegeven, maar ik bekijk op zondag mijn week en bedenk dan wanneer ik ga sporten. Deze momenten zet ik dan vast en daar komt niets of niemand meer tussen, op die tijden heb ik een afspraak met mezelf. En je hebt het echt niet zo druk hoor, hardlopen is maar 2% van je dag. Dus gewoon gaan!

2. Het is koud 
Eigenlijk zijn al deze smoezen de slechtste ever. Ik ben het levende bewijs. Een maand geleden liep ik ook hard en toen vroor het gewoon overdag, met -1 ging ik gewoon hardlopen. Weliswaar deed ik dan van tevoren thuis wat oefeningen zodat mijn lichaam al warm was, maar ik ging gewoon. Tegenwoordig hebben ze ook thermo sportkleding, dus niet zeuren. Als je het koud hebt zet je gewoon een tandje bij en waag het eens om om te draaien!

3. Ik ga morgen wel
Waarom morgen gaan als je nu tijd hebt? Bedenk eens hoe goed je je voelt als je wél gaat. Dan ben je toch trots op jezelf? Als je vandaag zegt dat je morgen wel zal gaan, zeg je dit morgen weer en de dag daarna weer. Zo komt het er nooit van. Het is beter als je je nu om gaat kleden en huppelend de deur uit gaat!

IMG_20150315_130625
4. Ik heb geen zin
Deze smoes ken ik heel goed, maar ik weet ondertussen wel dat ik sterker moet zijn dan dit gevoel. Ik heb de laatste tijd gelukkig echt zin om hard te gaan lopen, maar een tijd geleden echt niet. Toch voelde ik me elke keer weer goed als ik me toch om ging kleden en naar buiten ging. Dat doet iets met mij, dus ook met jou! Let’s go!

5. Mijn benen doen zeer
Mijn benen doen ook zeer, ik ga wel gewoon. Nou wil ik hier wel even bij vermelden dat het niet de bedoeling is dat je door gaat lopen als het niet meer gaat, je voelt zelf wat je lichaam aan kan en wat niet. Evy (van Rennen met Evy) vertelde me laatst, haha ze klinkt net als een vriendin, dat je lichaam heel erg moet wennen aan het hardlopen en dat het dus echt niet raar is als je last hebt van je benen. Als deze pijn na het hardlopen door zet en/of erger wordt moet je wel even een bezoekje brengen aan de dokter. Gebruik een beetje pijn dus niet als excuus, het betekent alleen maar dat je lichaam nog even moet wennen aan het hardlopen.

6. Ik heb mijn dag niet
Wanneer heb je je dag wel? Misschien kan een hardloop sessie je dag wel maken, misschien gaat het hartstikke goed. En als het niet goed gaat is er nog niets aan de hand. Je bent tenminste buiten geweest en je hebt gesport. Elke workout die je doet is beter dan dat je er helemaal geen doet! Onthoud deze quote altijd als het even niet gaat. Doe je best, meer kan je niet doen.

7. Mijn hardloopmaatje kan niet
Ik loop zelf bijna altijd alleen, soms samen met Mike. Ik ken deze smoes dan ook niet. Anderen vinden het wel fijn als er altijd een maatje bij is en als deze niet kan, gaan zij ook niet. In je eentje is hardlopen net zo leuk, soms misschien wel leuker dan wanneer je samen bent. Je hebt dan wel niemand waar je mee kan kletsen, maar je hoeft je ook aan niemand aan te passen. Je kan je eigen tempo aanhouden en je eigen rondje bedenken. Ga een nieuwe ronde lopen die jullie de volgende keer samen kunnen doen! Zal je maatje ook leuk vinden.

IMG_20150316_133632
8. Ik heb geen zin om te zweten
I admit, zweten is niet lekker. Zweten is vies. Maar zweten is wel goed voor je! Sweat is fat crying, remember! De ene zweet meer dan de ander, maar zweten betekent sowieso dat je goed hebt gesport. Na het sporten spring je gewoon lekker onder de douche, gebruik je je favoriete douchegel en je ruikt weer als bloemetjes. Wat nou zweten!

9. Hardloop kleren zitten in de was
Als dit je smoes is mag je van mij nu mega snel naar de winkel fietsen om meerder hardloopkleren te halen. Je kan niet van je ouders verwachten dat zij je hardloopkleren elke keer klaar hebben liggen als jij wilt hardlopen. Als jij drie keer per week wilt gaan hardlopen is het toch wel handig als je ook 3 verschillende outfits hebt. Op naar de winkel dus!

10. Wat moeten mensen wel niet van me denken?
Dit is iets wat mij op het begin heel erg tegenhield met hardlopen. Toen ik hier eenmaal doorheen was liep ik nog steeds achteraf, zodat ik zo min mogelijk mensen tegen kom. Sinds ik weer ben begonnen met Rennen met Evy maakt het me eigenlijk niets meer uit. De meeste mensen geven mij een knipoog of moedigen mij aan, maar je hebt er natuurlijk ook altijd mensen bij die je nakijken. Ik weet dat dit niet leuk is, maar ik denk dan altijd maar zo: “Ik ben degene die aan het hardlopen is, jij niet. Dus wie is hier goed bezig?” En andere hardlopers die veel harder gaan dan jij maakt ook helemaal niets uit. Ik heb al een paar keer gehad dat een andere hardloper mij tips gaf, dat is echt handig hoor! Misschien vind je op deze manier nog wel een sportmaatje. Trek je van andere mensen niet aan. Jij bent degene die aan het hardlopen is en jij bent dus goed bezig!

Dus ben jij iemand die deze smoezen gebruikt? Niet meer gebruiken, want ze zijn allemaal niet nodig! Gewoon verstand op 0 en gaan!
Liefs, Esther
P.S. Volgen jullie me al via Bloglovin?
preventwhatifs

12 gedachtes over “10 hardloop smoezen ontkracht (ook voor jou!)

  1. Wat een goede tips, nu het weer lekkerder weer wordt ga ik ook weer lekker buiten hardlopen. Straks gewoon lekker binnen een workout doen dat doe ik altijd als ik geen zin heb om buiten hard te gaan lopen.
    Liefs, Iris

  2. Hahaha veel van deze smoesjes zijn van toepassing op sporten in het algemeen. Ik moet ook echt weer wat meer gaan bewegen. Geen smoesjes meer, gewoon gaan!

  3. Goeie tegenreacties geef je ;) Vooral het ‘geen zin’ gebruik ik altijd. Voor andere sporten zoals groepslessen in de fitness heb ik geen excuses nodig, want ik doe het gewoon graag (en nee, niet enkel softe Zumba maar ook vrij zware circuitsessies, dus ik kan wel wat!) Mijn grote probleem bij het lopen is gewoon dat ik het niet fijn vind. Met een maatje erbij gaat het iets beter maar ik kan er gewoon niet van houden. Waarschijnlijk moet ik meer gaan en dan zal het vanzelf leuk worden? Ik weet het niet, altijd zie ik ertegenop terwijl ik uitkijk naar andere sporten op de sportschool! Toch wil ik ‘beginnen’ lopen om mezelf duidelijkere doelen te stellen en mee te doen aan joggings en evenementen. Tips om lopen leuk te vinden zijn dus welkom ;)

    1. Als je jaren geleden tegen mij had gezegd dat ik nu met plezier ging hardlopen had ik je uitgelachen. Toch doe ik het nu wel. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je het eerst een paar weken consequent vol houd zodat je progressie kan zien, want dat vind ik persoonlijk het leukst. Misschien ga ik hier wel een artikel aan wijden! Succes!

  4. Helaas ben ik één van de pechvogels die écht geen tijd heeft :) Mijn baan, mijn blog, mijn bouw, mijn familie, mijn vriend, .. Misschien als alles op z’n plooi komt, maar nu eventjes niet!

  5. Erg leuk om je artikel te lezen. Ik wil echt heel graag hardlopen, maar kan dit om gezondheidsredenen momenteel niet. Toch hoop ik in de verre toekomst (na vele kilo’s te zijn afgevallen en een borstverkleining) ook te kunnen hardlopen. Nu zou het gewoon een te zware belasting zijn voor mijn lichaam, wandelen is echter wel iets wat ik graag doe.

Geef een reactie

