Plannen: blog, studie en sport

IMG_20150316_124340Vroeger vond ik het altijd raar als mensen in hun agenda moesten kijken om een keer af te kunnen spreken. Zo druk heb je het toch niet? Toen kon ik gelukkig nog alles onthouden, maar tegenwoordig zijn een agenda en notitieboekjes echt wel nodig. Een vriendin van mij vroeg hoe ik het allemaal combineer: studie, blog, sporten en ook nog met je vriend en vriendinnen zijn. Vandaag deel ik mijn tips!

Studie
Het belangrijkste is dat je prioriteiten stelt. Bij mij staat bijvoorbeeld met stipt op nummer 1 mijn studie. Ik maak aan het begin van de periode een planning voor elke week, bij ons staat precies online wat je welke week van welke les moet doen. Ik doe vrij weinig met deze planning, maar op deze manier weet ik precies wat er van mij wordt verwacht. Elke week 5 van de periode hebben wij vrij, in deze week probeer ik alles van de eerste 4 weken bij te werken. Na week 5 wordt het voor mij tijd om alles bij te gaan houden, anders kom ik met mijn tentamens echt in de problemen met tijd. Voor mij werkt het heel goed om de Wunderlist app te gebruiken. Hier vul ik per vak in wat ik moet kennen/doen, ik plak er een datum aan vast en kijk in het week overzicht wat ik allemaal moet doen. Ik ben iemand die veel planningen maakt, maar ze ook weer vaak aanpast. Toch helpen deze planningen bij mij heel goed, het geeft mij rust in mijn hoofd. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer door alles wat ik moet doen, door een planning komt alles op zijn plek terecht en is het vaak veel minder dan ik had verwacht.

Sport
Sport heeft voor mij ook een grote prioriteit. Ik vind het belangrijk dat ik per dag/week genoeg beweeg en ik plan dit ook op deze manier in. Ik maak elke keer aan het begin van de week een analyse van die week en daarna stel ik mijzelf een doel. Is het een drukkere week ga ik bijvoorbeeld akkoord met 4 keer sporten per week, maar als ik een rustigere week heb wil ik toch wel de 6 keer aantikken. Sporten is voor mij een uitlaatklep. Ik heb het druk, maar tijdens het sporten denk ik hier niet aan. Ik kijk tegenwoordig uit naar mijn sportuurtjes in plaats van dat ik er geen zin in heb, wat een toffe verandering!

Blog
Een blog hebben en bijhouden kost veel tijd, maar gelukkig is dit geen straf. Bloggen doe ik voor mijn hobby, ik vind dit leuk om te doen. Ik heb voor mezelf besloten om 4 dagen per week een artikel te plaatsen, omdat ik bang ben dat ik anders in de knoop kom met mijn studie. Tot nu toe loop ik telkens vér voor, waardoor ik wel twijfel om meerdere artikels per week te gaan maken. Toch wil ik hier echt even mee wachten, nu vind ik het ontzettend leuk en ben ik gemotiveerd bezig met mijn blog en dat vind ik heel belangrijk. Het moet geen verplichting worden.

Vriendje en vrienden
Met Mike heb ik wel een soort van vaste dagen. Doordeweeks meestal op dinsdag of donderdag en dan in het weekend vanaf zaterdag avond tot maandag ochtend. Misschien klinkt dit als veel, maar ik blog bij Mike, ik sport met Mike en ik werk aan school bij Mike. Op zondag middag nemen we altijd lekker de tijd voor elkaar en gaan we iets leuks doen. Als ik dus weet dat ik nog iets voor mijn blog of school moet doen doe ik dit op zondag in de ochtend, dan kunnen we in de middag samen weg.
Met vriendinnen is het vaak wel wat vroeger afspreken. Ik heb altijd vrijdag avond na mijn werk (vanaf 20.15) vrij en dit houd ik ook altijd vrij voor vriendinnen en vaak ook me-time. Vrijdag avond is mijn avond en deze besteed ik hoe ik fijn vind. Op deze avond ben ik regelmatig met vriendinnen aan het kletsen. Volgende week ga ik met vriendinnen een spelletjesavond houden en hier heb ik ontzettend veel zin in. Ik vind deze avonden altijd zo tof.

Werk
Mijn werk is gelukkig niet moeilijk in te plannen, dit staat elke week vast. Op vrijdag avond van 17.00-20.00 en op zaterdag van 09.00-17.00! Ik moest op het begin heel erg wennen om elke zaterdag aan het werk te zijn, maar nu weet ik niet beter. Laatst was ik op vrijdag een keer te laat terug van school, waardoor ik iemand anders had geregeld om voor mij te werken. Ik was helemaal van de wap af dat ik zaterdag ochtend bijna vergat te gaan werken. Voelde zo raar!

Oke leuk, en hoe doe je dat?
Ik plan heel veel. In mijn notitieboekje heb ik elke week een weekoverzicht. Hier schrijf ik met verschillende kleuren in wat ik moet doen. Paars is de kleur met afspraken die vast staan, zoals werken, maar ook een bezoekje aan de tandarts of mijn stage. Deze schrijf ik altijd als eerste op, die staan vast en hier kan ik niet omheen. Dan bekijk ik wat ik die week voor school wil doen en dit plan ik in. De tijd die ik dan over houd is voor het sporten en daarna komt de me-time.

Mijn geheim is dus een kwestie van goed plannen. Hoe doen jullie dit?

Liefs, Esther
P.S. Volgen jullie mij al via Bloglovin?
preventwhatifs

10 gedachtes over “Plannen: blog, studie en sport

  1. Hier is het meer vastliggend allemaal met de schooltijden van kleuter en doe ik tussendoor werken aan mijn studie of de laatste tijd vaak uitrusten. Deze week heb ik weer veel te doen, het verschilt een beetje met wat ik per week moet doen.

  2. Wat herkenbaar! Ik heb inderdaad ook een notitieboekje en agenda naast elkaar liggen. En die kleurtjes… Ik dacht dat ik de enige was met die vreemde tic, haha! Ik plan op dezelfde manier als jij. Eerst bekijken wat móét en dan de rest. Iedere zondagavond kalk ik weer in mijn notitieboekje voor de week die komen gaat. Handig artikel, Esther! :) X

  3. Wat druk! Zelf plan ik ook altijd, zeker nu ik blog heb ik het drukker en moet ik mijn vrije tijd verdelen over studeren, bloggen, sporten en ontspannen. Soms vind ik dit wel lastig, vooral het ontspannen schiet er dan vaak bij in. Gelukkig komt het altijd wel goed! Leuk artikel!
    Liefs, Iris

  4. Leuk om te zien hoe jij je dingen zo plant. Bij mij valt er momenteel vrij weinig te combineren en te plannen, want ik ben in principe altijd vrij. :P

  5. inderdaad handig om dit soort dingen te plannen… ik blog drie x in de week… en de andere dagen dat ik niet blog dan lees ik en doe ik andere dingen ( zoals werken , sporten etc. ) … ik schrijf ook alles op in mijn speciale blog agenda.

  6. super fijn die tips. ik dacht dat ik al veel plande maar jij nog meer en het werkt. Voor school ga ik denk ik ook een planning voor de hele periode maken i.p.v. alleen voor tentamens. kom nu namelijk door allemaal extra opdrachten een beetje in de knoop.

Geef een reactie

