Dat geweldige gevoel na het sporten

IMG_20150403_200212Kennen jullie dat? Dat gevoel dat je moet sporten, maar je er echt niet toe kan zetten. Vast wel! Maar kennen jullie ook dat gevoel van na het sporten. Dat geweldige gevoel dat je trots kan zijn op jezelf. Dat gevoel dat je het idee geeft dat je de wereld aan kan. Dat gevoel, daar wil ik vandaag een artikel over schrijven. Omdat het iets is wat door niets overtroffen kan worden (als het aan mij ligt).

Sporten is voor mij intussen een hobby. Ik kan niet meer zonder. Hardlopen is leuk en ik ben nog geen een keer met tegenzin naar de sportschool gegaan. Wie had dat ooit gedacht? Ik heb jaren op wedstrijdzwemmen gezeten, wat ik met heel veel plezier deed. Maar ik had niet verwacht dat ik daarna nog ooit zou sporten, écht heel erg slecht eigenlijk. Bij veel mensen gaat het namelijk wel zo. Je stopt met de sport waar je al jaren plezier aan hebt beleefd door bepaalde omstandigheden en dan komt het sporten er niet meer van.

Ik ben blij dat ik het toch ben blijven doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de eerste paar weken/maanden ook niets heb gedaan. Maar na een tijdje wilde ik toch weer aan mijn lichaam werken. Ik kom niet van elke ongezonde maaltijd gelijk aan, maar als ik ongezond eet zonder te sporten komt dat niet goed. Daarna ben ik dus weer begonnen met sporten en bleef ik ongezond eten. Ik denk dat dat ook de voornaamste reden is dat ik het niet vol hield en telkens weer na een paar weken stopte. Als je sport zonder gezond te eten zie je geen resultaat en dat wil je toch wel bereiken met sporten..

Nu heb ik mijn routine gevonden en ik ben verslaafd aan sporten. Toch ken ook ik dat gevoel van liever in bed blijven liggen of toch nog even een artikeltje tikken. De laatste tijd kan ik mezelf beter dan ooit over de drempel trekken. Tips daarvoor? Die heb ik helaas niet. Ik denk dat het een soort van mindset is waar je doorheen moet. Wil je nou echt iets aan je lichaam veranderen? Hup dan, sporten!

IMG_20150403_203016Als ik meer dan één dag niet sport ben ik of ziek of ik ben een paar dagen weg geweest en zelfs dan wil ik sporten. Ik ben echt op het punt gekomen dat ik het het liefste elke dag doe. Ik ben er verslaafd aan. Waarom? Dat gevoel erna. Dat gevoel na een goede workout geeft mij het gevoel dat ik de hele wereld aan kan. Ik ben dan zo ontzettend trots op mezelf en dat gevoel gun ik iedereen. Dus als jij weer eens op de bank zit en geen zin hebt om te gaan sporten.. Bedenk dan bij jezelf hoe ontzettend goed het voelt als je wel gaat! Je bent weer een stap dichter bij je doel, je hebt weer nieuwe energie en je kan super trots zijn op jezelf.

Ik denk echt dat ik verslaafd ben aan dit gevoel. Ik vind het totaal geen moeite meer om te sporten. Als ik niet ga, voel ik me echt niet goed. Laatst voelde ik me al de hele dag niet lekker, toch ging ik sporten. Of als het de hele dag regent met mega harde windstoten, ik ga gewoon hardlopen. Tips hiervoor bestaan denk ik niet. Er zijn algemene tips voor het sporten, die ik eerder al met jullie heb gedeeld, maar dit is een mindset knop die even om moet. En ik kan met trots zeggen dat deze knop bij mij om is!

Is bij jullie die knop al om? Herkennen jullie je in dit artikel? Let me know!
Liefs, Esther
preventwhatifs

14 gedachtes over “Dat geweldige gevoel na het sporten

  1. Wat fijn zeg, dat het zo goed bij je gaat! Bij mij is de knop m.b.t. de sportschool nog niet helemaal om. Wel wandel ik héél erg veel de laatste tijd, maar wandelen alleen vind ik niet genoeg. Woensdag ga ik m’n abo uitbreiden met groepslessen, en dan wil ik dat twee keer in de week erbij gaan doen :)

  2. Je bent echt heel goed bezig zeg! Ik vind het ook een super gevoel na een work-out al heb ik dan het gevoel dat ik mezelf mag belonen hihi :P. Fout… Liefs

  3. Ik herken dit absoluut, ik heb altijd gesport en ben ook een sport junkie geweest tot ik tijdens het sporten dus mijn eerste ziekteverschijnselen kreeg, de fibromyalgie, waren mijn spieren aan het opbouwen, gooide de ziekte dus roet in mijn eten. Maar zelfs NU nog, mag ik alleen bij fysiotherapie trainen, 2x in de week, oké 3x mag ik ook als ik zou willen, en ik doe het 2x per week, maar het is er nog altijd. Als ik niet oppas, sta ik daar 5x per week te sporten omdat het de rush geeft die jij aangeeft, die ken ik dus maar al te goed!

    En net als jij, als ik even niet kan omdat ik weg ben of zo, of denk, ik ben niet lekker en ik ga niet, dan voel ik me dus slecht daarna ja. Tegenwoordig zie ik het andersom, als ik voel dat er een verkoudheid zit of iets anders, ga ik JUIST, zodat ik het sneller eruit kan zweten ;-)

      1. Doe ik zeer zeker, ben al helemaal op de goede koers, langzaam weer opbouwen etc. en rust nemen wanneer moet, hiermee heb ik al bereikt dat ik veel minder medicijnen nodig heb ;-)

  4. Ik herken absoluut wat je schrijft, maar ook wanneer je eenmaal stopt dat het zooooo moeilijk is om het weer op te pakken :p

Geef een reactie

