Ik ga naar de universiteit!

IMG_20150410_101107
De laatste tijd denk ik steeds meer na over wat ik nou wil in het leven. Bij alles wat ik momenteel doe, bij de mensen waar ik mee om ga vraag ik me af of dit mij wel gelukkig maakt. Zo heb ik dat ook bij mijn opleiding gedaan en de twijfel sloeg toe. Vandaag deel ik met jullie waar deze twijfel vandaan komt en wat ik dan wil gaan doen. Lezen jullie mee?

Ik studeer momenteel aan Fontys hogeschool Sociale studies in Eindhoven. Het bevalt me prima en ik vind het heus wel leuk, maar er zijn dingen die wat mij betreft beter kunnen. De meer specifieke vakken als psychologie, pedagogiek en agogiek vind ik super tof, maar de rest is echt niet mijn ding. Ik krijg bijvoorbeeld ook sociologie, culturele antropologie en recht. Ik snap ergens wel waarvoor we het krijgen, dan wordt je namelijk breder opgeleid. Maar doordat je breder op wordt geleid kan je weer minder makkelijk bij de echte psychologische beroepen komen.

Er zijn meerdere mensen die aan mij vragen wat ik uiteindelijk wil met mijn opleiding en eerlijk gezegd heb ik hier geen antwoord op. Alles wat ik zou willen kan ik net niet met het Hbo opleiding wat ik over iets meer dan 3 jaar zou hebben als het allemaal goed gaat. Maar wat wil ik dan? Ik wil gewoon psycholoog zijn en het lijkt mij bijvoorbeeld heel erg tof om relatie therapeut te zijn of iets in die richting. En daarvoor zal ik toch naar de universiteit moeten.

Nou heb ik mezelf jaren geleden op de middelbare school ingepraat dat de universiteit niets voor mij was. Ik heb dit totaal uit mijn hoofd gezet en nooit ook maar getwijfeld om daar uiteindelijk terecht te komen. Tot ongeveer anderhalve week geleden. Ik zat weer eens te denken en bedacht me: Waarom niet? Als ik mijn P in 1 jaar haal op het Hbo mag ik volgend jaar doorstromen naar de universiteit. Om precies te zijn de universiteit van Tilburg en dan Psychologie.

Als ik hier terecht kom kan ik wat ik altijd al heb gewild, namelijk psycholoog worden. Al sinds mijn 11e roep ik al dat ik dit wil en ik zou nu eindelijk mijn dromen waar kunnen maken. Dat voelt zo goed. Ik heb altijd gekozen voor mijn comfortzone, maar daar ben ik klaar mee. Ik ga doen wat ik wil doen en bereiken in mijn leven en ik ben super trots op mezelf dat ik deze keuze heb gemaakt.

Dussss ik ben samen met mijn vriend bij de open avond geweest en ik ben om. Het enige wat ik nog moet doen is mezelf inschrijven en een motivatiebrief opsturen. Binnen twee weken weet ik dan of ik aangenomen ben ja of nee. Die mevrouw zei zelfs dat ze je eigenlijk niet af mogen wijzen, maar ze mogen je wel adviseren om het niet te doen. Dan moet ik wel per se mijn P in 1 jaar halen. Tot nu toe heb ik überhaupt alles nog in 1 keer gehaald dit jaar, dus het zou prachtig zijn als dat zo doorzet. Ik moet wel zeggen dat ik nu wel meer stress krijg voor de tentamenweek, ik wil het zo graag halen. Ik wil zo graag naar de universiteit.

Het gebouw is zo mooi in Tilburg. De campus doet heel Amerikaans aan en overal er omheen zijn er bossen. Je hebt allemaal tuinen in de buurt. Ik zie me volgend jaar al helemaal met een dik Psychologie boek op het gras liggen lezen. Ik kan niet wachten.

Liefs Esther

21 gedachtes over “Ik ga naar de universiteit!

  1. Yes, wat een gave beslissing zeg! Ik duim echt voor je dat je een positief advies krijgt adhv je motivatiebrief :) Ik wist niet dat je op Fontys in Eindhoven zit, dan studeer je vlakbij mijn huis haha :)

  2. Een topbeslissing! En super dat je uit jouw comfortzone bent gestapt. Wellicht moeilijk, maar je zult achteraf blij zijn dat je dat hebt gedaan. Voor mij geldt hetzelfde. Ik kom ook van het HBO en ben meer dan blij dat ik de stap naar de universiteit heb gemaakt. Dit is gewoon écht mijn ding. En zoals ik jou hoor praten (uh… zie schrijven, haha) doe je hier goed aan. Go for it, girl! X

      1. Poeh, de belangrijkste verschillen? Het is al heel wat jaartjes geleden dat ik met HBO ben gestopt, haha. Maar het grootste verschil is misschien wel het vele Engels. Ik heb de Pabo gedaan en wat ik mij kan herinneren was alle literatuur in het Nederlands. Op WO is het juist veel literatuur in het Engels. ;) En je moet wel gedisciplineerd zijn. Je krijgt weinig voorgeschoteld – althans, dat had ik – en dus is discipline en zelfstandigheid een must. Maar dat zit bij jou volgens mij wel goed! :)

  3. Je bent zo goed bezig meid! Wat een moeilijke beslissing maar als je weet wat je wilt is dit de beste keuze.. Ik ben er zeker van dat je dit jaar slaagt en met glans naar de universiteit zal mogen! Ik zal duimen voor je toelatingsbrief maar dat komt zeker in orde. Liefs

  4. Ah fijn berichtje en mooie keuze! En super knap dat je alles tot nu toe in één keer hebt gehaald! Die extra spanning begrijp ik heel goed, maar zo te lezen ben je erg goed bezig :)

  5. Wauw wat knap dat je die stap durft te nemen en je dromen achterna gaat! Ik hoop voor je dat je je P in een jaar haalt maar als je als zo goed op weg bent dan moet dat vast lukken! Veel succes!

  6. Stoere beslissing. Ik ben een aantal keer daar op de campus geweest en ik vind hem prachtig. Een vriendin van me studeert daar ook psychologie. Naar wat ik van haar begrepen heb wordt bijna iedereen die zich inschrijft in Tilburg aangenomen. Andere steden zijn veel populairder.

    Ik vind het heel knap dat je je hard volgt. Psycholoog worden is stiekem ook een beetje een droom van me. Ik studeerde pedagogiek, maar ben gestopt en wil tzt weer beginnen. Leuk dat we in hetzelfde sociale straatje zitten

  7. Gewoon er voor gaan! Lukt het niet, dan kan je later tenminste geen spijt hebben dat je het niet geprobeerd hebt en lukt het wel: des te beter! :D Ik ben benieuwd naar het antwoord binnen twee weken.
    Ik duim mee voor je, veel succes ;)

  8. Ik duim voor je Es, het is je zoooo hard gegund! Ik weet hoe je je voelt. Toen ik aan de unief begon, verklaarden ook heel wat mensen me gek (ik ben de eerste uit de familie die gaat verderstuderen) maar ik heb het toch ook mooi allemaal gehaald! En als ik het kan, kan jij het ook!

  9. Goed dat je niet de makkelijk weg kiest en je dromen volgt. Als het echt wil kam je alles. Dus dit ook zeker. Succes Esther, ik geloof in!

  10. Wat fijn dat je weet wat je wil gaan doen! Ik zit nu op 5VWO en wil na het Pius x ook psychologie studeren aan de universiteit haha. :) Ik hoop voor je dat je je P in 1 jaar haalt, good luck!

Geef een reactie

